Autorsko pravo i muzička industrija

Autorsko pravo je osnovni mehanizam muzičke industrije, koji autorska dela i predmete zaštite srodnih prava pretvara u tržišno konkurentnu robu, čime stimuliše njihovu “proizvodnju”. Autorsko i srodna prava uređuju odnos stvaralaca i korisnika, posrednika koji njihova dela plasiraju publici, koja ostaje izvan ovog odnosa.
Diskografija ili muzička industrija je privredna i kulturna delatnost koja podrazumeva umetnike, kompanije i profesionalce koji zarađuju novac stvarajući i prodajući pesme, žive nastupe, zvučne i video snimke – tekstopisce, kompozitore, pevače, muzičare, dirigente, vođe bendova, DJ-eve, producente, studija, izdavače, klasične i online muzičke prodavnice. Uključuje i radio i televizijske emitere, distributere zvučnog i video muzičkog sadržaja, menadžere, muzičke novinare i kritičare, proizvođače muzičkih instrumenata, kao i one koji pomažu u organizaciji koncerata - booking agente, promotere, koncertne prostore, inžinjere, tehničke ekipe, itd. Pored onih koji rade za dobit, postoje i neprofitne organizacije koje igraju važnu ulogu: organizacije za kolektivno ostvarivanje autorskog i srodnih prava, reprezentativna udruženja umetnika i druga.
Sporovi u muzičkoj industriji najčešće nastaju između stvaralaca i korisnika, ali i između stvaralaca međusobno, obzirom da su stvaraoci i sami često korisnici - interpretator je korisnik autorskog dela, proizvođač fonograma je korisnik snimljene interpretacije, proizvođač nosača zvuka umnožava fonograme, radio i TV stanice ih emituju, itd. Uređenost pravnih odnosa i efikasnost u rešavanju sporova direktno utiču na poslovanje stvaralaca i korisnika pa je doprinos stručnjaka u ovoj oblasti često presudan.
pročitaj više